20230319

RINGKAS DAN KERATIF: Meja Simen Daun Keladi

 

Meja Keladi yang telah siap


Catatan kali ini akan saya kongsikan cara mudah menyediakan meja berbentuk kreatif dan sesuai di letakkan di taman, halaman rumah, dalam bilik bacaan atau dijadikan meja hidangan di restoran dan seumpamanya.

Selain kelihatan unik dan cantik, meja ini juga tahan lama dan murah. boleh dibuat untuk kegunaan sendiri atau dijadikan sebagai projek usaha niaga.

Untuk sebuah meja berukuran muatan empat orang, anda memerlukan bahan seperti di bawah:-

Satu beg simen, pasir dua kereta sorong, batu satu kereta sorong dan sedikit dawai vrc.


Daun Keladi

1. Telungkupkan daun keladi di tempat yang rata. Boleh letak sedikit pasir yang kita mahukan untuk sedikit lekuk di meja bagi menampakkan kreativiti, kalau mahu.

Bancuh simen

Turap simen di atas daun

2. bancuh simen dan letakkan setengah inci di semua permukaan daun dan letakkan dawai vrc selepas itu tambah ketebalan simin sehingga dua inci. 

Buat Lubang untuk tiang

3. Tambah ketebalan simen di bahagian tengah dan buat lubang di tengah untuk tempat masukkan tiang. Biarkan kering sehingga 48 jam.







4. Untuk tiang meja anda boleh gunakan kayu  bercabang sebagai asas dan dibungkus kemas dengan simen sedikit demi sedikit sehingga besar dan sesuai dengan tapak meja.



5. Selepas 48 jam simen telah bersedia untuk dibalikkan untuk melihat permukaan atas meja.



6. Koyakkan semua lapisan daun dan permukaan meja telah kelihatan dengan corak yang menarik.





7. Telungkupkan semula dan tanam tiang dan tambah simen sehingga kukuh.



8. Nah akhirnya siap dan akhir sekali kita cat dengan warna kesukaan.  Selamat mencoba dan semoga perkongsiuan  ini bermanfaat. Jumpa lagi dengan kerja kreatif yang lain.


Tiada ulasan: