20230205

Sebentar di Seri Begawan: BRUNEI INDAH MEMPERSONA

Di Laman Masjid Seri Begawan

 

Sebentar di Bandar Seri Begawan

Brunei Darussalam keluasannya cuma 5,770 kilometer persegi. Namun negara berdaulat ini disegani oleh kebanyakan negara di rantau ini. Penampilan bersahaja Brunei  melambangkan kenegaraannya yang berhemah walau Brunei antara negara paling kaya dengan sumber minyak dan gas.

Penduduknya ramah, berdisiplin tinggi dan saling bantu membantu. Malah peribuminya memberikan pertolongan semampunya andai kita tersesat jalan.

Memandu di sini kita kena sediakan Ringgit Brunei, Dollar Singapore atau Kad Kredit. Sebabnya, Ringgit Malaysia tidak diterima dalam semua urusniaga. Bayangkan kalau anda kehabisan bahan bakar kenderaan....

Yang amat menarik di sini, setiap masjid dirawat dengan begitu rapi sekali. Kebersihan dan rawatan dilakukan dengan teliti dan kebanyakkannya menggunakan peralatan serba moden, Kebersihan dan keharuman ruang bilik air sahaja sudah memperlihatkan bahawa penjagaan masjid tersebut semamangnya berada di tahap yang terbaik.

Bagi mengimarahkan masjid, kebanyakan masjid mengadakan tadarus al quran setiap hari. Budaya membaca al quran di Brunei amat terserlah sehinggakan beberapa kali kita terserempak dengan keluarga yang membaca al quran di dalam kenderaan.

Apapun Brunei adalah sebuah negara yang terbaik dan lokasi pelancongan juga banyak di sini dengan pelbagai kemudahan disediakan untuk kegunaan para pelancong. Jangan sangka Brunei tidak terdapat hutan... Di sini pelbagai habitan tumbuhan dan haiwan liar yang sentiasa dilindungi dari kepupusannya.



Manakala Kampung Air adalah antara tempat menarik untuk dikunjungi. Selain perkampungan yang teratur persekitaran yang bersih memukau pengunjung di samping penduduknya yang ramah dan bersopan santun.


Kunjungan ke Brunei semamangnya memuaskan dan sudah pasti mencatat kenangan indah. Apatah lagi sekiranya anda berpeluang melawat Istana Brunei, istana yang paling besar di dunia.

Tiada ulasan: