20230212

CATATAN PERJALANAN: PUSING-PUSING DI JAKARTA....

Arena Monumen Nasional

Enam malam dilambung ombak dari Pelabuhan Tunon Taka Nunukan bersama Pelayaran Nasional Indonesia (PELNI) ke Pelabuhan Tanjung Periuk Jakarta.


Ibukota ini antara yang paling sesak di dunia. Kesesakan penduduk, kenderaan dan perumahan.
Untungnya ketibaan kami disambut oleh teman-teman yang ramah dan mesera sekali.
Lawatan ke tempat menarik diatur oleh rakan-rakan yang sedia menunggu di sini. Bogor dan rumah Persiden menjadi tempat lawatan yang istimewa. 

Selain keindahan di persekitaran kota, Jakarta juga begitu banyak menyediakan medan selera. Kita berpeluang  menikmati pelbagai jenis masakan di kota metropolitan ini. Harga makanan juga amat berpatutan dan kebanyakan hidangan semestinya menyelerakan. 

Lokasi Makan, pilihan Pak Bambang

Panduan dan peringatan  untuk pasangan suami isteri, yang ingin menginap di hotel... pastikan anda membawa kad atau surat akuan nikah. Kalau tidak anda akan disarankan untuk menginap di bilik yang berasingan.peraturan ini banyak diamalkan di kota Jakarta.

Di pinggir kota, saya sempat ke rumah Pak Bambang di Kelurahan Rawa Biawak.... penempatan yang sesak dengan penduduk dan rumahnya rapat-rapat. Apa yang uniknya, kebanyakan rumah memiliki perniagaan masing-masing.... pelbagai jenis perniagaan boleh kita temui di Rawa Biawak ini. Pak Bambang sendiri menjalankan perniagan yang melibatkan pelbagai perkhidmatan. 

Di Rawa Biawak ini, sekiranya kita memiliki tapak seluas 5x5 kaki, rasanya sudah membolehkan kita menjalankan perniagaan dan pasti menjamin perbelanjaan seharian.

Sahabat di MMBC Tour & Travel. Jakarta Tengah




Waktu petang di jantung kota ini, khasnya di persekitaran Pasar Senin, kemeriahan penniaga bertambah rancak dan memuncak. Bayangkan di antara dua hala jalan raya, satu hala ada enam lorong... lorong di tengah akan dibuka untuk peniaga menjalankan  kegiatan urusniaga masing-masing.

Menarik perhatian juga ialah peniaga yang berdagang jagung atau kacang rebus. Bayangkan di atas basikal terdapat kompor dan periuknya yang berisi jagung rebus... sentiasa dalam keadaan yang panas menyelerakan dengan aroma mengoda citarasa.

Juga menarik perhatian di sekitar Pasar Senin, sesekali kita terserempak dengan orang-orangan atau odong-odong bersaiz besar berkeliaran. Tinggi odong-odong ini separas hampir dua tingkat bangunan. Gelagatnya amat menghiburkian dan mencuit hati pengunjung kanak-kanak.

Di sekitar ini juga kita boleh menempah motor bimo dan berkunjung ke tempat menarik sekitar kota. Pemandu motor roda tiga ini sememangnya telah banyak pengalaman melayan kehendak pelanggan khususnya pelancong dari luar. 


Terima Kasik kepada Pak Bambang Kilik Gunawan yang menjadi pemandu sepanjang kami berada di Jakarta. Siapa sangka, rakan di Facebook akhirnya menjadi akrab seperti telah lama berkenalan. Keluarganya yang ramah sentiasa melayani kami dengan sebaiknya.
Bogor- Perkarangan Rumah Persiden


Berhampiran Stadium Istora Senayan, kita berpeluang menikmati pemandangan indah khususnya tempat lawatan yang paling sibuk, miaitu Monumen Nasional atau MONAS yang di puncaknya terdapat ketulan emas seberat 35 kilogram. Ketulan emas tersebut berbentuk lidah api yang terjemahkan sebagai lambang pembakar semangat perjuangan dan kenegaraan warga Indonesia.

Waktu malam, Jakarta seperti tidak pernah tidur. Hiruk pikuk di sana sini dengan pelbagai kerenah warga khusnya pedagang kaki lima yang tidak jemu-jemu memperagakan bahan niaga masing-masing. Sesekali kita dikejutkan dengan jeritan peluit kereta apa yang datang dan pergi ke merata tempat. Suasana ini sesekali kita nampak di dalam filem tapi apa yang ada di alam nyatanya pasti lebih meninggalkan kesan.

Teringat perihnya dilambung ombak, pulang tukar plan, naik pesawat  Jakarta ke Kota Kinabalu, terima kasih MMBC, semoga hubungan kerjasama ini berterusan dan bertambah baik demi kelangsungan kehidupan yang sementara ini.



Tiada ulasan: