|
Sekadar Gambar Hiasan.... |
Khabar,
berita dan rencana tentang mangsa penipuan atau scammer boleh dikatakan saban
hari terpampang di mana-mana media.
Seperti
yang kita sedia maklum, rakyat Malaysia mengalami kerugian berbilion ringgit
sejak gelaja scammer ini berleluasa. Pelbagai cara dan teknik penipuan diperlakukan
oleh pihak scammer dan memerangkap mangsa. Amat menyedihkan bahawa teknik
berulang scammer sering membelit mangsa seterusnya.
Tidak
menghairankan, sekiranya mangsa scammer
ini orang kebanyakan atau golongan buta huruf. Tetapi amat mengejutkan sejak
mutakhir ini, mangsa scammer adalah golongan orang terpelajar, kaki tangan awam
dan kalangan professional yang adakalanya menjadi tempat rujukan orang awam.
Mangsa
terbaru merupakan seorang guru yang tertipu dan kehilangan ratusan ribu wang
pencen arwah suaminya. Laporan polis telah dibuat untuk siasatan. Namun untuk
mendapatkan wang semula amatlah tipis harapannya sebagaimana kes yang
melibatkan mangsa lain sebelum ini.
Catatan
kecil ini bukanlah bermaksud untuk memperlekehkan golongan mangsa, akan tetapi ayuh
kita berusaha bersama agar masyarakat terhindar dari menjadi mangsa pelaku yang
tidak berhati perut ini.
Masyarakat
hendaklah mengambil iktibar dengan apa yang berlaku dan bagaimana rentetan berlakunya
scammer tersebut. Sikap ambil tahu ini, sekurang-kurangnya dapat menghindar
dari berlakunya perkara yang tidak diingini.
Antara
punca berlakunya scammer adalah kurangnya minat membaca dan mengambil tahu di
kalangan mangsa. Bukankah kronologi berlakunya scammer itu dari peringkat
awalnya, kebanyakan mangsa dihubung melalui pelbagai cara panggilan oleh orang
yang tidak dikenali.
Pihak
berkuasa khasnya pihak polis telah berulang kali… berulang kali… berulang
kali…. mengingatkan agar masyarakat tidak melayan panggilan meragukan dan tidak
dikenali, jangan dedahkan maklumat peribadi sesukanya dan bermacam ingatan.. Biasanya panggilan beginilah yang kebiasaannya
akan membawa padah dan penyesalan di hujung penipuan tidak bererti sama sekali..
|
Jangan terpengaruh dengan senyuman scammer... (Yang ini pun Sekadar Hiasan juga) |
Sedari
awal dinyatakan bahawa scammer ini tidak berhati perut bahkan tidak sekelumit
pun memiliki rasa kasihan terhadap mangsa. Kalau zaman dahulu kita dimomokkan
dengan watak jahat sebagai bajak laut atau lanun… nah zaman ini scammer
seumpama lanun moden yang licik, ganas dan menyusahkan.
Mantan seorang Ketua Kampung di Tuaran, Jumaldin Rahim, memperakui bahawa dengan banyaknya membaca, akan mengurangkan mangsa scammer di kalangan masyarakat. Mengaku bahawa pernah dihubungi scammer beberapa kali dan mengabaikan panggilan setelah meninggalkan pesan kepada golongan penjenayah tersebut dengan beberapa ungkapan nasihat...
"Kita
tidak mengenali scammer, tapi scammer sentiasa mengenali kita dan berusaha
untuk mendapatkan keuntungan dari kecuaian kita. Oleh itu berhati-hatilah
terutama ketika menerima panggilan telefon yang tidak dikenali dan meragui" tambahnya.
Semoga
selepas ini kita rajin membaca agar pengatahuan kita dapat membantu melepaskan
diri dari gejala penipuan sebegini. Selain itu jangan segan berkongsi akan
perkara yang meragukan khasnya berunsur ugutan, tawaran dan seumpamanya. Tindakan awal sudah pasti akan
menghindarkan diri dari terjerat dan menjadi mangsa penipuan.
Ayuh kita sebar saranan ini sekiranya memberi faedah kepada kita dan orang persekitaran kita.