20240313

Selongkar Buku Lama: CERITA DUA SAHABAT

     

Kulit Majalah CERMIN

        30 tahun kemudian, dua sahabat karib bertemu semula setelah berpisah selama tepat 30 tahun. Ini penghujung cerita yang akan digarab dari buku lama kali ini.

Buku yang dimaksudkan adalah sebuah majalah terbitan negara jiran Indonesia pada sekitar tahun 1950 antara majalah tertua di nusantara.

Majalah bernama  CERMIN namun pada ketika itu ditulis JERMIN... terbit dwi bulanan dan menjadi antara bahan bacaan rebutan ramai pada zaman kegemilangannya. Harga senaskah 350 Rupiah.... agaknya sekitar satu atau dua  sen waktu itu di Malaysia.

Nah, cerita tentang dua sahabat itu kita namakan mereka Ali dan Ahmad... bersahabat sedari kecil dan mungkin sejak dalam kandungan ibu masing-masing sebab  ibu mereka juga bersahabat akrab sejak mereka dalam kandungan.

Muka Depan Berwarna


Secara kebetulan hari kelahiran Ali dan Ahmad juga sama. Membesar, bermain dan bersekolah dalam kelas yang sama menjadikan kedua-duanya semakin rapat dan akrab. Hampir saban waktu di mana ada Ali di situlah juga adanya Ahmad mereka seringnya bersama-sama dalam kebanyakan suasana.

Walaupun sering bersama namun mereka sedikit berbeza dari segi budi bahasa dan perlakuan. Ahmad sedikit kasar dan kurang sopan dengan kebanyakkan orang dan ini berbanding Ali yang sopan dan tinggi budi bahasanya.

Apapun perbezaan sikap ini tidak menganggu persahabatan mereka malah semakin hari mereka juga semakin akrab. 

Sehinggalah pada satu malam, ayah Ali mengatakan bahawa mereka akan berpindah jauh dari desa ini dan agak mustahil akan kembali dalam tempoh yang lama sekalipun. Ayah Ali akan menjual segala miliknya di desa dan hasil jualan sebagai bekal di perantauan. 

Ali agak terkejut dengan keputusan ayah. Namun tidak membantah sama sekali dan anak berusia 15 tahun itu akur sepenuhnya dengan hati yang hiba.

Esoknya Ali bertemu Ahmad di pinggir sungai dan menceritakan hasrat ayahnya kepada Ahmad. Kedua-duanya agak bersedih atas perkembangan ini,  Hari itu begitu sayu adan suram. Ahmad kelihatan amat bersedih atas kehilangan sahabat karibnya.

Iklan @ Artikel Majalah


Seminggu kemudian, detik perpisahan berlaku di perhentian bas berdekatan deretan warung dan toko pelbagai jualan orang desa. Ali dan Ahmad berpegang tangan sambil berjanji antara kedua-duanya. Mereka berjanji akan bertemu lagi di tempat ini, tepat 30 tahun yang akan datang dengan pelbagai usaha sekiranya umur masih panjang.

Cerita disingkatkan. 30 tahun kemudian, Ahmad menunggu lebih dahulu di tempat yang mereka janjikan. Jam 8.00 malam seperti yang dijanjikan, dalam renyai hujan gerimis Ahmad melihat dari kejauhan seseorang menuju ke tempat Ahmad menunggu.

Rupanya seorang lelaki dan ahmad tidak pasti sama ada itu Ali ataupun bukan.  Ahmad mendekat sambil bersuara, "Boleh pinjam koreknya Pak..."

Lelaki itu mengeluarkan pemetik api sambil menyalakannya dan menyua ke hadapan...Ahmad mendekatkan rokok di bibirnya... Selang beberapa saat lelaki itu berlalu meninggalkan Ahmad.

Selang beberapa minit, sebuah kereta berhenti di sisi Ahmad. Tiga orang lelaki segera keluar dan menerpa ke arah Ahmad, dia digari dan dibawa ke balai polis berdekatan.

Setiba di balai polis seroang anggota menghulurkan sekepong kertas kepada Ahmad... pantas Ahmad membaca catatan di atas kertas.

"Sahabat ku Ahmad. Maaf kerana menghantar polis menangkapmu. Aku tiba tepat pada waktu yang kita janjikan. Ketika menyalakan api untuk mencucuh rokokmu, aku melihat wajahmu dengan parut yang tertera di pipi. Lalu aku mengenalmu bahawa engkaulah yang telah sekian lama diburu pihak polis. Aku tinggalkan engkau dan segera memaklumkan ke pihak polis yang bertugas. Aku tidak sanggup untuk menangkapmu walaupun telah sekian lama ditugaskan untuk berbuat demikian... Aku juga tidak menyangka bahawa selama ini aku ditugaskan untuk menangkapmu Sahabatku Ahmad... Maafkan aku.."

Sebuah cerita yang ringkas, ringan namun penuh makna dan pelbagai pengajaran tersirat. Sesuai untuk bacaan umum pada zamannya.





Tiada ulasan: