20220816

PERTEMUAN DI PERETAK....

 Semasa remaja, saya sempat mengikuti kursus penulisan kreatif.... Antara guru saya,  Ali Majod,        K. Bali, Osman Puteh, A Samad Said, Atondra...

Cikgu Harun Perhang, Ismaily Bongsu dan beberapa orang lagi yang kurang teringat..... Arwah Ali Majod cerpenis tersohor dari Negeri Sembilan, mengatakan:
Selain cerpen ada lagi sebuah karya yang agak pendek, namanya Cerpen Terpendek atau Cerpen Terpen.
           Nah... hari ini saya ungkapkan sebuah kisah dalam bentuk Cerpen Terpen.... 

                                                                                 

PERTEMUAN DI PERETAK....

 

Tiba-tiba dewan besar menjadi senyap.... tadinya riuh gelak tawa peserta lebih seratus tiga puluh orang serentak terdiam.... Masing-masing hanya berbisik dalam hati...
Aku hanya menunduk mengecilkan diri yang sudah sedia kurus... di sebelah aku Pok Ya terkebil-kebil... Di hujung barisan kelihatan Nasir seakan mencatat sesuatu di buku kecilnya... sesekali Arif pula berbisik dengan Ismail Madun...
Di atas pentas... Sekujur tubuh berdiri segak di sebalik restrum.... tatapannya meliar memerhati seluruh isi dewan.... 
Di meja urusetia Ustaz Rahman menyemak sesuatu di buku tebal.
"Saya nak sambung apa yang saya katakan tadi....!!!" suara tegas di corong mengetarkan tangkai hati....
Suasana sepi lagi seketika... kelihatan Iswari menghulurkan gula-gula Hacks kepada Yusni dan Anies...
"Sudah seminggu anda berada di sini... sudah seminggu kita bertemu.. berselisih pagi petang dan malam... Tapi tidak pernah sekali pun... seorang daripada anda mengucapkan salam... selamat pagi atau bertanya khabar kepada saya...!!!... Inikah Belia...???"
Aduhhh sadisnya.. terasa diri ini terlalu daif... Kebenaran kata-kata itu seakan menampar muka... lalu aku mengutuk diri sendiri dengan semahunya...
Saat itu ku lihat Jaiman Anak Bajau membetulkan duduknya. Di sebelahnya Yusuf Saari memutar-mutat lens kamera.
"Saya bukan mahu anda menghormati saya.... Tapi alangkah baiknya kalau anda berusaha untuk lebih.................."
Gesaan Cikgu Yusuf itu menambah gusar di hatiku yang terpukul lunyai... dalam resah sempat ku toleh Baharudin, Mah Hasan dan Ben John sebaris dengan Tun Izhar, Shamsudin Oli dan Johari...
(INSYAALLAH AKAN BERSAMBUNG....)

Tiada ulasan: