20230114

AKU SEEKOR ULAR TEDUNG

 


Aku seekor ular. Aku tidak tahu berapa umurku, yang pasti aku sudah agak tua. Namun aku masih berbisa, biar menyusur akar pun bisaku tidak pernah berkurang.

Kata warga rimba, namaku  Tedung Selar. Antara bangsa ular yang paling digeruni di rimba dan di mana-mana. Terus terang, aku amat berbangga dengan kedudukan aku yang digeruni setiap kali aku menjalar.

Aku juga tidak tahu berapa banyak tedung betina yang menjadi isteriku. Aku juga tidak tahu berapa  anak aku. Mungkin agak banyak juga, tapi tiada satupun yang aku kenal.

Sejak kebelakangan ini aku sering sakit-sakit. Mungkin sudah terlalu tua. Badan aku lemah, selera makan semakin berkurang.

Petang ini aku terlalu lapar. Sudah berapa hari tidak makan dan minum. Agak sukar mendapat makanan sejak aku-sakit-sakit. Pernah sekali seekor anak katak menari-nari di hadapanku, sambil dia menjelurkan lidah ke arah aku. Dia tahu aku lemah dan hampir tidak berdaya. Aku hanya mampu melihat ia pergi.

Sedari pagi aku tertidur dan petang ini terjaga dengan laparnya. Perut berbunyi kata binatang berkaki dua, perut aku berkeroncong.  Aku berusaha mengangkat kepala, ada sesuatu yang bergerak-gerak tidak berapa jauh. Mata rabun ku kedip berapa kali.

Setelah pasti aku mendekati pergerakan itu dengan perlahan. Hanya sekali terjah habuan itu telah berada dalam mulut ku. Perlahan ku kunyah sambil menutup mata. Terasa ada sakit-sakit ketika aku mengigit makanan…. Ahh…memang aku sudah terlalu tua, keluh dalam hati ku.

Aku menelan perlahan, menutup mata dan seakan mengantuk yang amat sangat. Pandangan ku berpinar, makanan terus ku nikmati sampai tertidur lagi.

Pagi esoknya baru aku tersedar, lena sungguh tidurku. Sudah kenyang rasanya, tapi sisa makanan masih ada di dalam mulutku yang terbuka luas. Perlahan aku telan lagi, tapi ada yang ganjil rasanya…..

Aku mengalih pandangan rabun ku, meneliti sisa makanan… ehhh TERSENTAP DARAH DAN BISA KU....rupanya semalaman aku mengunyah dan menelan badanku sendiri dari arah hujung ekor ku….. ahhh sudah….!!!  Tubuh ku menjadi bulat seakan roda basikal…. Ahhh binggung rasanya melihat keadaan ini….. Di sekeliling… banyak pula monyet yang ketawa terbahak-bahak….

  

 

 

Tiada ulasan: