20231013

CATATAN PERJALANAN: Merentas Kemarau Panjang di SULTRA

 

Bloger bersama keluarga di Sultra...

Watubangga Sulawesi Tenggara

Kemarau di Sulawesi Tenggara bermula Jun 2023 yang pada awalnya dijangka berakhir pada pertengahan Ogos 2023 kini telah berlarutan sehingga pertengahan Oktober.

Situasi ini meresahkan bukan sahaja para petani dan pesawah malah kebanyakkan penduduk juga kian tertekan dengan kekeringan dan kepanasan melampau ini.

Apapun bagi Bloger Kampung, tiga minggu di sini semakin serasi dengan suasana panas pada siangnya dan sejuk menusuk tulang pada waktu malam.

Poster Calon Presiden

Kemarau juga tidak menghalang pergerakan dan melaksanakan kegiatan yang telah dirancang. Pertemuan dan acara santai semuanya mencatat keindahan tersendiri untuk dibawa balik sebagai kenangan.

Desa Analere Bombana

Pak Jumri, seorang penduduk di Boepinang, melahirkan harapan agar kemarau akan segera berakhir. Sebagai seorang peraih ketam@kepiting, beliau juga mengharapkan agar situasi hari ini tidak menjejaskan pergerakan pimpinannya iaitu para nelayan khasnya pemburu ketam suri dan ketam bakau.

Hj. Kahar, Bloger dan Pak Jumri...


Abang iparku Akbar@Sukardi seorang pengusaha kebun sawit, kemarau sememangnya sedikit menjejaskan penghasilan kebun... Manakala jirannya pengusaha kebun tomato pula tidak mengalami masalah akan kekurangan hujan ini kerana limpahan air gunung berhampiran sentiasa mengalir di lahan tanamannya yang subur menghijau.
Musim buah jambu air


Kegiatan santai seperti menghadiri pembukaan pasar malam, majlis perkahwinan dan ziarah berterusan setiap hari menambah seri dan warna di sini...
Pasar Malam Boepinang

Singgah di kampung nelayan Boepinang

Pelabuhan Tunon Taka Nunukan

Ziarah Tanah Perkuburan. Desa Salosa Boepinang


Bersama Samad, depan warungnya di Watubangga

Lokasi menarik di Pumalaa


Majlis Perkahwinan anak ipar


Sekadar catatan ringkas. Insyaallah..catatan lengkap perjalanan kami seramai 15 orang akan menyusul...  Mohon ditunggu ya..


Tiada ulasan: